Nieuwsartikel

Werkzaamheden tweede lockdown

Werkzaamheden van onze KlasseStudenten tijdens de tweede lockdown

Tijdens deze tweede lockdown kunnen onze KlasseStudenten nog steeds fysieke ondersteuning bieden op onze scholen. In dit artikel lees je over de werkzaamheden van twee van onze KlasseStudenten uit de regio Eindhoven. Ze vertellen over welke werkzaamheden zij nu verrichten en hoe zij dit ervaren.

Het eerste interview is met Claudia, Claudia ziet het werken tijdens de tweede lockdown als iets heel waardevols. “Waar anderen elke dag thuis achter de laptop colleges volgen, is het voor mij veel makkelijker om een vast ritme aan te houden en toch wat vaker buiten te komen.”

Voor Claudia zijn de werkzaamheden natuurlijk ook veranderd. “Echte lessen vervangen is al een hele tijd amper van toepassing.  Een groot deel van de werkzaamheden bestaat dan ook uit het surveilleren bij de kwetsbare leerlingen.” Deze leerlingen volgen de online lessen achter hun laptop. “Het is dan de bedoeling dat ik de leerlingen ondersteun en dat er genoeg ruimte blijft voor de concentratie.”

Naast het ondersteunen van de leerlingen zijn er nog meer taken waar ze mee kan helpen. “Verder voer ik ook andere taken uit, zoals het zorgen dat de leerlingen onderling anderhalve meter afstand houden, surveilleren bij toetsen, surveilleren in de pauzes en het verder ondersteunen van docenten met lesvoorbereidingen.” Claudia sluit vervolgens haar interview af met: “Het voelt vooral goed om op deze manier iets bij te dragen aan de crisis, maar ook aan de jeugd van de leerlingen.”

Het tweede interview is met Kimberley, ze verteld dat de sfeer op de scholen anders is dan normaal gesproken. “Er zijn nu natuurlijk geen volle klassen en het is een heel stuk stiller op school.” Ook verteld ze dat haar werk een andere invulling heeft. “In deze tijd word ik vooral ingezet om leerlingen te helpen die achterlopen met de stof. Ook ondersteun ik leerlingen die het moeilijk vinden om vanuit huis de lessen te volgen en die dit liever in de rustige omgeving van de school doen.”

Het is een hele nieuwe ervaring voor Kimberley, normaal stond ze voor een volle klas en nu werkt ze juist veel één op één met de leerlingen. “Je bouwt hierdoor op een andere manier een band op met de leerling.” Tijdens lessen die online wordt gegeven door de docent is Kimberley er om de leerlingen te ondersteunen. “Wanneer zij vragen hebben over de stof kunnen zij bij mij terecht en kan ik hen verder helpen.”

Als Kimberley het heeft over haar toevoeging op de school is ze positief: “Ik vind dat ik op dit moment zeker van meerwaarde ben op de school. Docenten hebben het druk met het geven van hun online lessen en daardoor hebben ze weinig tijd om de leerlingen persoonlijke aandacht te geven.” Waar de docenten nu soms te weinig tijd hebben voor persoonlijke aandacht per leerling, kan Kimberley die wel geven. “Ik kan de leerlingen net die extra begeleiding en uitleg geven en ook een praatje met hen maken hoe het met ze gaat.”