Myron Kolkman liep stage op een school als onderdeel van zijn opleiding social work en kwam via die weg in contact met KlasseStudent. “De teamleider stelde voor om naast mijn stage als KlasseStudent aan de slag te gaan. Zo ben ik in maart 2022 begonnen bij KlasseStudent.” Inmiddels werkt Myron als docent Nederlands bij het Stedelijk Lyceum in Enschede. “Ik heb nog geen bevoegdheid, maar ik doe een minor pedagogisch didactisch docent. Ik haal er zoveel energie uit.”
Het contact met de leerlingen spreekt Myron het meest aan in het onderwijs. “Ze laten soms opstandig gedrag zien en proberen de regels te ondermijnen. Dat spel meespelen en het ombuigen vind ik erg leuk.” Myron vertelt dat hij hierbij ook veel heeft gehad aan de escalatieladder: een methode om de leerling bij ongewenst gedrag zoveel mogelijk in de klas te houden. “Het geeft je handvatten welke stappen je kunt zetten voordat je een leerling de les uit stuurt. Deze methode krijg je aangereikt vanuit KlasseStudent. KlasseStudenten die voor het eerst voor een groep staan, hebben deze handvatten nodig.”
In zijn huidige minor leert Myron over het toepassen van werkvormen, klassenmanagement en pedagogiek. “Op de school waar ik werk is 85% pedagogisch handelen en 15% didactisch. Dat spreekt mij aan. Ik heb liever de bijzondere leerlingen. Overigens moeten leerlingen die de lesstof in een keer snappen en zich weinig laten horen op hun beurt niet vergeten worden. Soms schuilt daar iets achter. Het kan een manier zijn om niet op te vallen of om niemand tot last te zijn.” Myron heeft oog voor alle leerlingen. Het mentorschap lijkt echt iets voor hem, al wil hij daarvoor eerst een aantal jaar ervaring opdoen als docent.
Wanneer ik Myron vraag naar de kracht van KlasseStudent is hij duidelijk: “Als KlasseStudent kun je ontdekken of het docentschap iets voor je is. Mij gaf het echt de bevestiging. Om bij KlasseStudent te kunnen werken, moet je kunnen studeren. Je bezit als student dus een bepaald niveau om voor de klas te mogen staan. Ik kan me voorstellen dat dat voor scholen prettig is.”
Myron is, mijns inziens, een vrolijke docent die graag een geintje maakt met zijn leerlingen. Dat wordt bevestigd wanneer hij vertelt dat hij fervent Feyenoordsupporter is. Hij komt echter uit Twente en werkt in Twente, met de nodige gevolgen van dien. Met de jongens van de klas ouwehoert hij graag over voetbal.
Wanneer ik hem vraag welke leerkracht hij wil worden dan is dat iemand die consequent is, maar ook meebeweegt. “Door structuur en duidelijkheid te bieden, leren leerlingen dit zelf ook aanbrengen. Voorspelbaarheid zorgt voor veiligheid. Dat vind ik belangrijk.”
De consequente houding is ook iets wat hij van zijn collega’s verwacht. “Ik merk soms dat schoolafspraken niet door iedereen worden nageleefd en dat leerlingen daardoor ruimte voelen voor discussie. Wat mij betreft mag er meer eenduidigheid zijn onder collega’s“.
Myrons ambitie is bevoegd docent Nederlands worden. Met de ervaring die hij nu opdoet en de nodige studie gaat dit vast lukken.
Voor een betere werking van onze platforms en om je relevantere informatie te kunnen tonen, gebruiken we cookies en soortgelijke technologieën, zowel van KlasseStudent als van derden. Voor meer info ga naar Cookie Statement