Nieuwsartikel

Meer kansengelijkheid bij de Centrale Examens

Minister Slob heeft 16 december duidelijkheid gegeven over de Centrale examens van 2021. De centrale examens voor de algemeen vormende vakken kunnen dit schooljaar gespreid worden afgenomen. Met deze besluiten wordt er meer aandacht gevraagd voor de kansengelijkheid van de leerlingen op het voorgezet onderwijs.

Het besluit om de centrale examens in de avo-vakken door te laten gaan, wordt ondersteund met een aantal maatregelen. Deze maatregelen moeten meer tijd en flexibiliteit geven en hiermee zorgen wegnemen over de haalbaarheid van de examens.

Mening van de VO-raad

Echter waarschuwt de VO-raad voor deze maatregelen, die negatief kunnen uitpakken voor de kansengelijkheid in het onderwijs. Niet alle leerlingen hebben even gemakkelijk toegang tot extra examentrainingen en vormen van bijles. De VO-raad is ook teleurgesteld dat de minister geen toezeggingen doet voor financiële middelen. Deze financiële middelen heeft de groep examenkandidaten juist het hardst nodig.

De maatregelen

De maatregelen volgens de minister: de kansengelijkheid wordt versterkt door leerlingen de mogelijkheid te geven om de examens in twee verschillende tijdvakken te spreiden. Het reguliere tweede tijdvak wordt uitgebreid naar 10 dagen en er wordt een derde tijdvak toegevoegd. Dit derde tijdvak geeft leerlingen de mogelijkheid om de examens van het tweede tijdvak te herkansen. Ook krijgen alle leerlingen in het regulier onderwijs een extra herkansing. Zo kan een leerling die ziek is of in quarantaine zit toch het volledige examen afleggen. Het verdelen van de examens geeft de leerlingen meer voorbereidingstijd voor ‘moeilijke’ vakken en tijd om mogelijke achterstand bij te werken.

Volgens de minister zorgt het volledige eindexamen zelf ook voor een bepaalde mate van kansengelijkheid. Wanneer de leerlingen over de volle breedte van het curriculum hun capaciteiten kunnen laten zien zorgt dit voor gelijkere kansen. Ook zal de schoolonafhankelijke beoordeling dit ondersteunen. Door de scholen een extra objectieve kijk te geven. 

Bronnen: