Nieuwsartikel

“KlasseStudent is voor mij de ideale bijbaan.”

Thomas Satter is derdejaars student aan de opleiding tot docent aardrijkskunde in Utrecht. Tijdens een van zijn stages kwam hij in contact met KlasseStudenten en werd hij zelf enthousiast. Een stukje extra ervaring, een aanvulling op je cv en leuke verdiensten. Waar veel KlasseStudenten die ik tot nu toe heb geïnterviewd via KlasseStudent interesse kregen in het onderwijs, was het bij Thomas precies omgekeerd.

“Ik ben na de middelbare school werktuigbouwkunde gaan studeren in Eindhoven, maar dit sloot niet bij mij aan. Dus ik ging me bedenken: wat vond ik leuk op de middelbare school? Toen kwam ik bij aardrijkskunde uit. Ik wilde graag in Utrecht studeren en koos voor de opleiding tot docent aardrijkskunde. Ik had vroeger zelf een hele leuke aardrijkskundedocent.”

Bij deze studie werd Thomas al snel in het diepe gegooid. Hij ging meteen stagelopen en leerde snel in de praktijk. “Op het Leidsche Rijn college kwam ik KlasseStudenten tegen en ik dacht: dit is interessant! Dit wil ik ook, dus ik ben naast mijn stage gaan werken als KlasseStudent. Toen er een appje voorbij kwam in een groepsapp van KlasseStudent of er iemand was die de opleiding tot docent aardrijkskunde deed, reageerde ik meteen. Er werd iemand gezocht voor een NLT-module (natuur, leven en techniek). Dit betekende voor mij weer een nieuwe ervaring, een nieuwe doelgroep en een mogelijkheid om te netwerken.”

In de NLT-module wordt een klimaattop nagespeeld. Iedereen heeft daarbij zijn eigen rol. Er is o.a. een groepje wetenschappers, beleidsmakers en journalisten. Leerlingen moeten hierbij veel samenwerken en krijgen een grote verantwoordelijkheid. Thomas begeleidt deze groepjes en geeft extra uitleg waar nodig.

Wat hij het leukste vindt aan het onderwijs zijn de positieve ervaringen die hij terug krijgt van zijn leerlingen. “Het kan zijn dat een leerling ineens iets snapt, maar ook dat ze mooie dingen meemaken en deze met je delen. Ik wil graag een luisterend oor voor ze zijn en de juiste begeleiding bieden.”

De vwo-leerlingen spreken Thomas het meest aan en dan met name de bovenbouw. “Zij zijn leergierig en kritisch, ook naar mij toe. Het motiveert me om de les goed voor te bereiden. Dat vind ik erg leuk.”

Wat betreft zijn sterke punten als leerkracht vertelt Thomas dat hij makkelijk bereikbaar is voor de leerling en een goede band met ze kan opbouwen in een korte tijd. “Een moeder van een meisje uit mijn klas was overleden en dat meisje schreef raps om het verdriet te verwerken. Dat liet ze aan me lezen. Dat deed me echt wat. Het bevestigt misschien dat stukje openheid dat ik uitstraal, dat ze me dit toevertrouwt.”

Stagelopen en het werken als KlasseStudent vult elkaar goed aan. “Het is vooral heel leuk dat ik af en toe een nieuwe klas krijg vanuit KlasseStudent. Ik kan dingen opnieuw proberen die ik vanuit de theorie of de stage heb geleerd. Laatst kwam een klas tijdens stage vrij druk binnen. Ik kreeg toen de tip om ze opnieuw rustig binnen te laten komen en ik heb dit vervolgens meteen kunnen toepassen bij een klas van KlasseStudent. KlasseStudent is voor mij de ideale bijbaan.”

Hallo 👋, waar kunnen we u mee helpen?

NB: WhatsApp chat opent in een nieuw venster