Liesje van der Werf is vierentwintig, doet een educatieve master en werkt voor KlasseStudent in Utrecht sinds vorig jaar oktober. Ze had net haar bachelor geschiedenis afgerond en wilde niet meteen aan een master beginnen. Ze had eigenlijk een tussenjaar toen ze op Linkedin een post zag van KlasseStudent.
Educatieve master
“Ik was benieuwd of ik werken in het onderwijs toch niet heel leuk zou vinden. Ik werkte voor KlasseStudent op verschillende scholen en ondervond al snel dat ik daar erg enthousiast van werd. Ook kreeg ik veel ideeën over innovatie binnen het geschiedenisonderwijs. Uiteindelijk maakte ik de keuze om een educatieve master te volgen. Dat doe ik nu in Amsterdam. KlasseStudent is zeker de reden geweest dat ik uiteindelijk voor een educatieve master heb gekozen.”
Gelijke kansen voor iedere leerling
Waarom ze graag bij KlasseStudent wilde werken heeft ook te maken met de kernwaarden van het bedrijf: het verlichten van de werklast voor docenten, maar vooral ook het bieden van gelijke kansen voor iedere leerling. “Mijn grootste uitdaging is om ervoor te zorgen een zo groot mogelijke bijdrage te kunnen leveren en voor de kinderen een verschil te maken. Op een school werken met kinderen met een rugzakje brengt die uitdaging. De leerlingen staan daar meer open voor contact en delen veel met je. Ik heb ook op een dorpsschool gewerkt met kinderen van hoogopgeleide ouders. De klas was heel rustig en dat is een stuk makkelijker. Hier kom ik andere uitdagingen tegen, maar ik denk dat de bijdrage die ik daar kan leveren minder is.”
Ideeën voor verandering binnen geschiedenisonderwijs
Wat betreft haar vakgebied ziet Liesje hoe geschiedenis wordt gepresenteerd in de maatschappij en ze zou daarin graag verandering zien. Die verandering begint in het onderwijs. “Hoe wij geschiedenisonderwijs nu inrichten, ligt de focus erg op Europa en is er geen ruimte voor andere perspectieven om naar de wereld te kijken. Omdat ik op de universiteit zo’n andere ervaring heb met geschiedenis, minder eurocentrisch, mis ik dit op scholen.”
Toekomstplannen
Wat betreft de toekomst zou een combinatie van werken in het onderwijs en andere manieren van educatie het beste passen. “Mijn master is maatschappijbreed. Naast onderwijs op school ben ik ook bezig met het ontwerpen van tentoonstellingen en het presenteren van geschiedenis via tijdschriften. Ik zou dat in de toekomst graag blijven doen.” Zich verdiepen in onderwijskunde staat ook op haar wensenlijstje, maar ze wil eerst meer ervaring opdoen voor de klas om met die kennis het onderwijs te kunnen hervormen.
Een paar dagen na het gesprek met Liesje ontvang ik een leuk nieuwtje van haar: “Ik heb een nieuwe functie bij KlasseStudent!”, bericht ze vol enthousiasme. Ze begint als operationeel manager in de regio Utrecht. In deze functie zal ze de regio meebesturen en studenten begeleiden. Een nieuwe uitdaging binnen haar carrière bij KlasseStudent. Veel succes Liesje!
Voor een betere werking van onze platforms en om je relevantere informatie te kunnen tonen, gebruiken we cookies en soortgelijke technologieën, zowel van KlasseStudent als van derden. Voor meer info ga naar Cookie Statement