Gijs zit op de ALO en is via zijn studievereniging bij KlasseStudent terecht gekomen. “Ik zocht een baantje, maar was nog niet proactief aan het zoeken. Een vriendin van de studievereniging gaf me als tip om te solliciteren bij KlasseStudent. Ik kon al snel aan de slag in Groningen.”
Tijdens de examentijd begon Gijs met surveilleren en bijlessen geven in vakken die hem lagen. Scholen waren enthousiast over hem en hij kreeg een vaste dag aangeboden. “Op die dag vulde ik de invaluren. Ik zette de groepen aan het werk met het vak dat ze normaal gesproken hadden en heb daar mijn eigen draai aan gegeven.”
Op de vraag of Gijs iets heeft gehad aan zijn ervaring op de ALO antwoordt hij bevestigend. “Vooral wat betreft ideeën over groepsdynamiek en pedagogisch verantwoord handelen. Daarnaast bouw je ervaring op voor de klas en leer je omgaan met andere situaties dan je in de gymzaal tegenkomt.”
Momenteel volgt Gijs zijn minor International sports development op Curaçao. Hij heeft hierdoor een andere kijk gekregen op bewegingsonderwijs. “Hier op het eiland pakken ze het anders aan dan in Nederland. We volgen wel hetzelfde curriculum, maar we hebben hier geen gymzalen. Alle gymlessen vinden buiten op het sportveld of op straat plaats. Ook zijn de lestijden anders. Je moet hier vroeger beginnen vanwege het klimaat, omdat de lessen buiten plaatsvinden.”
Voor de klas staan vindt Gijs naar eigen zeggen superleuk. Hoewel zijn voorkeur ligt bij het basisonderwijs, heeft hij via KlasseStudent ook ontdekt dat hij het werken met een eerste klas of juist wat ouderejaars leerlingen leuk vindt. “In klas twee en drie zitten leerlingen vaak erg in de puberteit en voelt het voor mij soms als trekken aan een dood paard. Dat vind ik minder leuke lessen. Wanneer de leerlingen wat ouder zijn, worden ze weer wat rustiger.“
Gijs wil graag een leerkracht zijn waarin hij zowel grenzen stelt als ruimte geeft. “Ik verdeel mijn lessen vaak in stukken. Ik begin met serieus werken en aan het einde van de les is er ruimte voor een praatje of een spelletje. Een stukje ontspanning. Als je voor de klas staat kun je de neiging hebben te snel vrienden te willen worden met de leerlingen. Dat is mooi, maar leerlingen zijn naar mijn idee op zoek naar structuur. Waar ruimte is voor speling geef ik die.”
Een uitdaging vindt Gijs het feit dat leerlingen de lessen met een KlasseStudent wat minder serieus nemen. Zo worden er bijvoorbeeld boeken vergeten of niet meegenomen. “Hoe ga je een lesuur dan invullen? Ik heb wel eens een boek geleend van een leerling en dan deden we een stukje klassikaal. Als dit bij een vak gebeurde waar ik zelf geen verstand van had dan vond ik dat lastiger.”
Over KlasseStudent als organisatie is Gijs meer dan tevreden. “Het is fijn dat scholen KlasseStudent als optie hebben.”
Voor een betere werking van onze platforms en om je relevantere informatie te kunnen tonen, gebruiken we cookies en soortgelijke technologieën, zowel van KlasseStudent als van derden. Voor meer info ga naar Cookie Statement