Nieuwsartikel

Mimi David (24): “De leerlingen geven me energie.”

Mimi David (24) is student Civiele techniek. Ze begint haar KlasseStudent-avontuur als bijlesdocent op het ROC en vervolgens voor de klas op de Openbare Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam. Inmiddels is ze hier vaste invaldocent informatiekunde.
“De school wilde mij overnemen als vaste kracht. De regiomanager van KlasseStudent werd meteen geïnformeerd. Ik doe blijkbaar iets goed”.

KlasseStudent is voor Mimi de opstap geweest naar een baan in het onderwijs. Iets wat ze van tevoren nooit had kunnen bedenken. Het heeft een deur open gezet waar ze heel dankbaar voor is. “Ik had die ervaring nodig, anders had ik niet geweten dat hier mijn kwaliteiten liggen. Mensen zeiden wel altijd tegen me dat ik goed orde kan houden en ook ikzelf had het gevoel dat ik dit werk aankon.”
Mimi ziet het niet als voor- of nadeel dat het leeftijdsverschil tussen haar en de leerlingen klein is. “Ik begrijp ze misschien wat beter en ik doe met ze mee. Zo kijken we samen filmpjes op TikTok en anime. Dat vinden ze geweldig. Het is grappig om te zien dat ik ook als leerling op een middelbare school heb gezeten en nu aan de andere kant sta. Ik herken mezelf in de leerlingen.”

Openbare Schoolgemeenschap Bijlmer heeft verschillende niveaus door elkaar zitten in de leerjaren 1, 2 en 3. Dit maakt dat er tijdens de lessen ook gedifferentieerd moet worden. “Ik laat soms een leerling die de lesstof snel begrijpt samenwerken met een leerling die meer uitleg nodig heeft. Ook geef ik extra instructie in kleine groepjes.”
De computerhandigheid die ze leert bij haar studie kan ze inzetten tijdens de lessen informatiekunde. “Ik breng de kinderen nu vooral computerwijsheid bij. Later zou ik mijn werk in de civiele techniek graag combineren met het onderwijs. Niet als docent informatiekunde, maar als wiskunde- of techniekdocent. Het is heel fijn dat ik op deze school de kans krijg om te groeien en te wennen aan het werken voor de klas. Die leerlingen geven me energie. Dit houdt je jong!”

Dat leerlingen haar in vertrouwen nemen en het gesprek aangaan vindt ze meestal fijn, maar niet altijd. “Soms denk ik: hou op! Jullie zeggen teveel. Dit is voor jullie heel interessant, maar ik wil niet weten wie je hebt gezoend!”

Door: Louise Boë

 

 

Hallo 👋, waar kunnen we u mee helpen?

NB: WhatsApp chat opent in een nieuw venster